Aby zyskać uwagę klientów należy wykazać się dogłębną znajomością technik sprzedaży. Nie jest to jednak tak oczywiste, jak się z pozoru wydaje. Powinno się wziąć pod uwagę szereg różnorodnych czynników, które odgrywają zróżnicowaną rolę w kontakcie z konsumentami.
Poza podstawowym podziałem na techniki w związku z bezpośrednim i pośrednim kontaktem, występuje również wiele okoliczności pośrednich, np. rozmowa telefoniczna czy konsultacja w ramach targów specjalistycznych. Dobrze wykorzystaj zasady wywierania wpływu.
Jest to jedna z podstaw handlu – tylko wywierając odpowiedni wpływ na ludzi, jesteśmy w stanie sprzedaż produkt bądź zainteresować innych swoją ofertą. Nie tylko w przypadku, kiedy będziemy posiadali coś wyjątkowego, zaspokajającego potrzeby, ale też wtedy, kiedy nasz produkt będzie solidny, choć niezbyt innowacyjny.
Nadamy mu w ten sposób pewnej unikalnej wartości, zapewniając, że klient nie będzie żałował zakupu. Powinniśmy być jednak konsekwentni i nastawieni na pomoc na każdym etapie sprzedaży. Wpływa zachowania sprzedawcy na skuteczność sprzedaży.
Dobry ekspedient zawsze wprawia klienta w pozytywny nastrój, podpowiada, jakie produkty może kupić, wcześniej orientując się, jakiego rodzaju cel przyświeca ich nabyciu. Wszystko to robi z uśmiechem i życzliwością, starając się unikać niegrzecznych bądź opryskliwych zachowań. Dodatkowo doskonale zna się na przedmiocie, który sprzedaje, zapewniając jakość i solidność jego wykonania. Dopiero wtedy, gdy pozyskamy ich zaufanie, klienci są skłonni skorzystać z naszej rady.
Najważniejsze w tym procesie jest budowanie więzi i poszerzanie bazy klientów, dbając jednocześnie o tych, którzy już wcześniej dokonali u nas zakupu. Traktując ich z należytym szacunkiem pokazujemy im nasz respekt i poszanowanie ich interesów, czasu, a także zaufania. W efekcie odwzajemniają się tym samym.
Właśnie w tym tkwi sekret udanej sprzedaży, niezależnie od tego, jakiej użyjemy techniki. Jeżeli nie zrozumiemy jej podstaw, zasad jej funkcjonowania, nie będziemy w stanie właściwie wykorzystać jej do naszych celów, które mogą się różnić w zależności od branży i grupy docelowej.